Використання НСТ при вступі до ВНЗ — досвід Великобританії

Великобританія одна з найрозвиненіших країн світу з глибокими традиціями в галузі освіти. Досвід Великобританії щодо організації та проведен­ня національних стандартизованих тестувань, а також використання їх результатів для вступу до вищих навчальних закладів надзвичайно важливий для України. 

 
 
Великобританія складається з чотирьох країн («історичних провінцій»): Англії, Шотландії, Уельсу та Північної Ірландії. Великобританія — це унітарна держава, проте Шотландія, Уельс та Північна Ірландія є у значній мірі автономними. Через це одразу проаналізувати досвід національних стандартизованих тестувань у всій державі видається неможливим, особливо враховуючи значну різницю між освітніми системами Англії, Уельсу та Північної Ірландії, з одного боку, та освітньої системи Шотландії — з іншого. У цій статті проаналізуємо досвід Англії. Вибір Англії зумовлений такими чинниками: по-перше, Англія займає більше половини території Великобританії; по-друге, населення Англії складає бли­зько 83 % від загального населення Великобританії (за статистичними даними, населення Англії у 2008 році становило 51,44 млн осіб, Шотландії — 5,17 млн осіб, Уельсу — 2,99 млн осіб, Північної Ірландії — 1,78 млн осіб); по-третє, саме в Англії знаходяться два найбільш відомі вищі навчальні заклади Великобританії — Оксфорд та Кембридж. 
 
Загальні питання освіти в Англії
Відповідно до Закону про освіту (трудову практику) 1973 року, обов’язковою для англійців є освіта до 16 років1. Існує два сектори освіти — державний (безкоштовний) і приватний (платний). У країні працює більше 3117 загальноосвітніх навчальних закладів2, 91 університет і 133 коледжі вищої освіти3. 
Навчання в загальноосвітніх закладах розподіляється на ключові етапи (див. табл. 1)4.
 
 
Як видно з поданої таблиці, завершенням ключового етапу навчання 4 (Key stage 4) є складання екзаменів GCSE (General Certificate of Secondary Education) — екзамени для отримання загального сертифіката про середню освіту або GNVQ (General National Vocational Qualification) — екзамени для отримання національного свідоцтва про професійну кваліфікацію. Після закінчення обов’язкової освіти (ключовий етап навчання 4) учні можуть або піти працювати, або продовжити навчання на дворічних курсах поглибленого вивчення провідних дисциплін (ключовий етап навчання 5, A-level), які також завершуються складанням стандартизованих екзаменів (GCE, A-level). 
Слід зазначити, що, окрім названих випускних екзаменів, значна увага в Англії приділяється моніторинговим дослідженням для з’ясування якості засвоєння навчального матеріалу школярами. 
На основі аналізу результатів таких досліджень уживаються заходи щодо підвищення ефективно­сті системи освіти. 
 
Загальні питання вступу до вищих навчальних закладів Англії
Як уже зазначалося, для отримання вищої освіти випускники шкіл у Великій Британії мають не лише отримати повну середню освіту, але й прослухати курси поглибленого вивчення провідних дисциплін (A-level), успішно скласти стандартизовані екзамени після завершення дворічного курсу і лише потім подавати документи до вступу. Розглянемо особливості курсів A-level та стандартизованих тестувань на їх основі. 
 
GCE, A-level (Сертифікат про отримання загальної освіти, поглиблений рівень)
Поглиблений рівень складається з рівня АS (1 рік) та рівня А2 (1 рік). Кожен із них складає 50% від загальної оцінки. Перший рівень — АS можна завершити складанням кваліфікаційних екзаменів або продовжити навчання на рівні А2, який забезпечує поглиблення знань, отриманих під час навчання на рівні АS. Якщо учень вирішує продовжити навчання, він складає екзамени також і рівня А2. Кількість предметів поглибленого рівня можна обирати. Більшість університетів пропонують перелік предметів, необхідних для вступу. Зазвичай учні вивчають 4 предмети на першому рівні та 3 на другому. 
Перший рівень поглибленого курсу (АS, Advanced Subsidiary) було запропоновано у вересні 2000 року і застосовано в серпні 2001 року. Його можна використати для поглиблення випускниками власних знань та умінь із певних навчальних предметів, уточнення власних професійних інтере­сів, а також для перевірки рівня засвоєння складають саме A-level, тому розглянемо вимоги до вступників саме в розрізі цих екзаменів. 
Для вступу на більшість курсів Оксфорду необхідно скласти не менше трьох екзаменів A-level і отримати за них оцінки А (відмінно) або А* (відмінно з плюсом — найвища можлива оцінка за екзамени), вступ на деякі спеціальності також вимагає складання додаткового екзамену або написання наукової роботи. Наприклад, для вступу на спеціальність «Класична археологія та стародавня історія» абітурієнт має скласти три екзамени A-level з оцінками не менше А з кожного з них. Для вступу на спеціальність «Математика» абітурієнт має скласти три екзамени A-level, серед яких екзамен із математики та з поглибленого курсу математики, і отримати оцінки А* із цих математичних предметів і А — із третього предмета. Окрім цього, вступникові також необхідно скласти тест здатностей із математики «Aptitude test in Mathematics». 
 
 
Кембридж є визнаним у світі вищим навчальним закладом. У 2010 і 2011 році він посів перше місце в Міжнародному рейтингу вищих навчальних закладів4. Вимоги до вступників Кембриджу такі ж високі, як і до вступників Оксфорду. Під час аналізу заяви абітурієнта найбільша увага приділяється результатам екзаменів (GCSE, A-level). Як і в Оксфорді, вступники мають скласти не менше трьох екзаменів A-level і отримати результати не менше А. Аналізуються також поточні оцінки вступника, результати письмової роботи (для вступу на деякі спеціальності вимагається написання наукової роботи), результати додаткових тестів та інтерв’ю. Вступ до університету є дуже конкурентним. Так, у 2006 році 5228 вступників, які отримали на трьох екзаменах A-level оцінки А, не змогли вступити до Кембриджу, ці абітурієнти склали 63 % від загальної кількості абітурієнтів, які не були прийняті до університету. Для незначної кількості абітурієнтів, які показують надзвичайні досягнення в певній галузі науки, може бути зроблений виняток. Їм необхідно буде подати результати не трьох екзаменів A-level, а двох. Для вступу на курс «Математика», окрім відмінних оцінок з екзаменів A-level, необхідно скласти тести STEP (Sixth Term Examination Papers, екзаменаційні завдання шостого семестру), які розробляються й адмініструються організацією Cambridge Assessment. Деякі інші університети, такі як Варвікський університет (University of Warwick), також приймають результати цих тестувань. Результати тестів STEP використовуються як доповнення до існуючих результатів екзаменів, які зазвичай не здатні продиференціювати сильних кандидатів. 
Узагалі тестування STEP із математики виконує три основні завдання: по-перше, воно виступає як поріг, подолати який можуть тільки найкращі вступники; по-друге, зміст завдань тестування і форма їх представлення відповідають стилю викладання математики у вищих навчальних закладах, а отже, STEP дозволяє підготуватися до програми і стилю викладання математики у вишах; по-третє, завдання, які пропонуються на тестуванні, достатньо складні, без спеціальної підготовки їх виконання неможливе, а отже, за допомогою тестування перевіряється вмотивованість вступників. Зміст завдань тесту з математики будується на змісті поглибленого курсу математики (A-level). 
Політика вступної кампанії Кембриджу має на меті обрати студентів із найвищим інтелектуальним потенціалом, незважаючи на їхній соціальний стан, расову приналежність, віросповідання і фінансове забезпечення (громадяни Великобританії можуть отримати фінансову допомогу для навчання). Важливим є те, що одним із пунктів вступної кампанії Кембриджу є визнання «академічного критерію» (успіхів у навчанні) основним критерієм відбору5. Університет відкрито заявляє, що жодна позанавчальна діяльність не здатна компенсувати нижчий навчальний потенціал. 
Узагальнюючи вищесказане, слід наголосити на значущості результатів національних стандартизованих тестувань для вступу до вищих навчальних закладів Англії. Звичайно, престижні виші, такі як Оксфорд і Кембридж, аналізують не лише результати стандартизованих тестувань, але й результати додаткових тестів, письмових робіт тощо. Ці критерії вступу уможливлюють диференціацію найкращих абітурієнтів, які отримали високі результати під час складання національних стандартизованих тестувань. 

 

Help